Ivana Franke

Bohlmann-Vorlesung 2013

Am 22. November 2013 findet in der Technischen Universität Berlin die Bohlmann-Vorlesung 2013 statt. Die Vorlesung wird in diesem Jahr von Prof. Dr. David Milstein vom Fachbereich Organische Chemie am Weizmann Institute of Science (Israel) gehalten.

David Milstein, promovierte 1976 an der Hebrew University of Jerusalem bei Prof Blum. Anschließend absolvierte er postdoctorale Forschung an der Colorado State University, wo er zusammen mit John Stille, die „Stille Reaktion“ entdeckte. 1979 ging er an die DuPont Company in Wilmington, Delaware, wo er als Forschungsgruppenleiter im Bereich Homogene Katalyse tätig war. 1987 folgte er einem Ruf ans Weizmann Institute of Science, wo er als das Institut für Organische Chemie von 1996-2005 leitete. Er ist seit 1996 Israel Matz Professor für Organische Chemie. Sein Forschungsinteresse liegt im Bereich der organometallischen Chemie und ihrer Anwendung in neunen, umweltfreundlichen Katalyseprozessen.

Prof. Milstein über seine Vorlesung:

"The design of ”green” synthetic methodology and new approaches to sustainable energy are major goals of modern catalysis. We have developed a new approach to bond activation by metal complexes, involving metal-ligand cooperation of pincer-type complexes, and have discovered several environmentally benign catalytic reactions, including (a) ruthenium-catalyzed dehydrogenative coupling of alcohols to form esters and H2 (b) hydrogenation of esters to alcohols under mild conditions (c) coupling of amines with alcohols to form amides with liberation of H2 (d) selective synthesis of primary amines directly from alcohols and ammonia (e) direct formation of acetals by dehydrogenative coupling of alcohols (f) generation of imines and hydrogen by coupling of alcohols with amines (g) dehydrogenative amidation of esters (h) dehydrogenative acylation of alcohols with esters (i) hydrogenation of amides to amines and alcohols (j) mild iron-catalyzed hydrogenation of ketones to alcohols (k) iron catalyzed CO2 hydrogenation to formate salts (l) hydrogenation of CO2-derived organic carbonates, carbamates, ureas and formates as alternative routes for the conversion of CO2 to methanol (m) catalytic transformation of alcohols to carboxylic acid salts using water as the terminal oxidant.
These reactions are efficient, proceed under neutral conditions and produce no waste. Mechanistically, these reactions involve aromatization - dearomatization of the hetero-aromatic pincer-ligand core. Metal-ligand cooperation of this type has led also to a distinct stepwise approach towards water splitting, based on consecutive thermal H2 generation and light-induced O2 liberation, using no sacrificial oxidants or reductants, and involving a new O-O bond-forming step.”

Die Schering Stiftung fördert die Vorlesung, um die internationale Vernetzung von Wissenschaftlern zu stärken und renommierte Fachexperten als Vorbilder für den wissenschaftlichen Nachwuchs sichtbar zu machen. Darüber hinaus ermöglicht die Vorlesung einer breiten interessierten Öffentlichkeit die Teilhabe an neuesten wissenschaftlichen Erkenntnissen.

Im Anschluss an die Vorlesung wird der Schering Preis für hervorragende Dissertationen im Fach Chemie verliehen. Der Preis wird von der Schering Stiftung mit 5.000 € finanziert.

Bohlmann-Vorlesung 2013 und Schering Preis 2012

22. November 2013
um 16 Uhr

Technische Universität Berlin